"در عشق خودداری خیلی مهمه. وقتی تو غرورتو حفظ کنی، اون به طرف تو میاد."  

فیلم رگبار- بهرام بیضایی

یعنی اگر من غرور خودم رو نشکسته بودم و اینقدر آویزونت نبودم، الان تو آویزون من بودی!

یعنی باید از روز اول خودم رو کنترل می کردم و مشتم رو برای تو باز نمی کردم. فقط یه کار کوچیکی می کردم تا حدس بزنی که برای من با بقیه فرق داری؛ بعدش تحویلت نمی گرفتم. با این کار حس کنجکاوی ات تحریک می شد و برای اینکه بفهمی واقعا دوستت دارم یا نه، هِی خودت رو به من می مالیدی. اگر باز هم جلوی خودم رو می گرفتم و بی محلی می کردم؛ با خودت می گفتی: واوو...! این چه اعجوبه ای یه که من رو آدم حساب نمی کنه. عقل سلیم میگه عاشقش بشم. عاشقم می شدی.  

هر وقت به عشقت نیاز داشتم، کافی بود یه کمی تلخی کُنم و با غرورم دلت رو بشکستم! برای نِگه داشتن ات هر وقت حرف می زدی میزدم تو بُرجَکت و حالت رو می گرفتم. خدا می دونه که اینجوری چقدر دوستم داشتی!  

باید حواسم رو جمع می کردم که هیچ وقت نفهمی دوستت دارم! چون اگر می فهمیدی این خطر وجود داشت که اتفاقاتی بیوفته و غرورم بشکنه و دیگه دوستم نداشته باشی.

کلا توی این دنیا یا نباید کسی رو دوست داشته باشی...؛ و حالش رو بگیری یا باید دوستش داشته باشی...؛ و حالش رو بگیری! چه معنی داره آدم یکی رو دوست داشته باشه و دور لبخندش بگرده. چه معنی داره آدم وقتی دلش برای عشقش تنگ میشه زنگ بزنه و بگه دلم برات تنگ شده. چرا باید آدم اینقدر بی طاقت باشه که عشقش رو به کسی نشون بده. اگر خَریت کرد و غرورش رو شکست و جمله دوستت دارم  رو گفت، دیگه نباید انتظار داشته باشه که طرف مقابل هم دوستش داشته باشه. چون آدم ها نمی تونند آدم های بدون غرور رو دوست داشته باشن.

خورشید خانوم؛

اونقدر آدم مغروری هستم که حتا برای خورشت قیمه و کوبیده هم توی صفِ نذری نمی ایستم. اما از اینکه غرورم رو به رُخ عشقم بکشم تا دوستم داشته باشه بدم میاد. تلخی کردن به همه دنیا رو خوب بلدم، از تلخی به کسی که عاشقش هستم متنفرم. حالا ممکنه نتیجه بی غروریم این بشه که هیچ وقت دوستم نداشته باشی؛ اما بهتر از اینه که با نقشه و فریب دلت رو بدست بیارم.

در قبال نامهربونی هات مثل همیشه بدون غرور و با افتخار دور خودت و لبخند نازت می گردم. فکر کنم همین برای من کافی باشه.

"دستم رو بالا گرفتم تو ضیافت اسیری              تا تو، تا آخر دنیا سرت رو بالا بگیری"

ترانه دزیره محسن چاووشی رو از اینجا گوش کنیم.