یعنی می خوام بگم هیچ لذتی توی دنیا بالاتر از لذت شنیدن صدای کسی که دوستش دارید نیست.

این حرف من برای موقعیتی نیست که مثلا خبر مرگ عشق تون رو به اشتباه شنیده باشید و یه دفعه صدای خودش رو بشنوید و خوشحال بشید، نه. آدم اگر یه خروس داشته باشه و بعد از شنیدن خبر مرگش، صداش رو بشنوه هم خر کیف میشه، چه برسه به صدای عشقش.

یه پرانتز باز کنم.

یه خروس سفید رنگ داشتم که از روز تولش هم براش پدر بودم و هم مادر. عصرها می فرستادمش باغ روبروی خونه تا با مرغ های همسایه ها حال کنه. موقع تاریک شدن هوا می اومد و مقابل خونه می ایستاد تا در رو باز کنیم. یه روز بعد از ظهر قَمَر خانم زنگ مون رو زد و گفت که خروسم داره میمیره. بابام برای اینکه خروس حروم نشه جنگی یه چاقو برداشت و سر خروس بیچاره رو برید. من از ناراحتی داشتم دِق می کردم. حاضر بودم بمیرم اما لب به غذایی که با گوشت خروسم تهیه میشد نزنم. موقع تاریک شدن هوا باز هم قَمَر خانم زنگ مون رو زد و گفت: "چرا در رو باز نمی کنید؟ نیم ساعته خروس تون جلوی در وایساده!" وقتی به سمت کوچه می دویدم یعقوبی بودم که به دیدار یوسف می رفت. با دیدن خروسم تازه فهمیدیم که اون خروس بیمار فقط تشابه ظاهری با خروس من داشته و مال من نبوده. طعم آبگوشت خروسی که اون شب خوردیم هنوز هم زیر زبانم مونده.

پرانتز رو می بندم.

اگر گاهی صدای خنده های عشقتون رو می شنوید، اگر آدم حسابتون می کنه و چند دقیقه باهاتون صحبت می کنه، اگر سر سفره میگه عزیزم یه لیوان آب برام بریز و اگر روی تخت موقع نفس نفس زدن آروم توی گوشتون زمزمه می کنه که چقدر دوستون داره، برید و هفت آسمان رو بردرید. اما اگر هم این سعادت نصیبتون نمیشه و فقط می تونید صداش رو بشنوید، باز هم خیلی خوشبختید. منظورم از شنیدن صداش، همون صدای معمولی خودشه در یک روز معمولی. مثلا وقتی داره در یک جلسه کاری یا یه همایش علمی چرت و پرت تحویل ملت میده، یه گوشه بنشینید و به صداش گوش بدید. 

خورشید خانوم؛

یه شب که می تونی مهربونی کنی؛ به خوابم بیا. سرم رو روی پاهات بگیر و برام قصه بگو. شنگول و منگول، آلیس در سرزمین عجائب، صد و یک سگ خالدار و یا هر قصه دیگه ای. شنیدن صدات؛ حتا توی خواب؛ وقتی داری قصه می خونی من رو به خوشبخت ترین مرد دنیا تبدیل می کنه.

 

"گرگ شنگول را خورده است

 گرگ منگول را تکه تکه می کند 

 پسرم بیدار شو

 این قصه برای نخوابیدن است     گروس عبدالملکیان


برای شنیدن تیتراژ ابتدایی برنامه زیر گنبد کبود اینجا کلیک کنید.